Awokado- kaloryczne i zdrowe

Cykl kaloryczne i zdrowe, który mam zamiar sukcesywnie uzupełniać rozpoczynam od awokado. Dlaczego? Sami zaraz się przekonacie. Ja już jestem pewna, że od dzisiaj dopilnuję aby było go więcej w diecie mojej rodziny.

images (6)

Awokado (smaczliwka) to owoc pestkowy, o zielonej barwie, rośnie na drzewie.

energia : 160 kcal (100 g)
białko : 2,0 g
tłuszcz : 15,3 g
węglowodany : 7,4 g
błonnik : 3,3 g

Pozornie kaloryczne i „tłuste” awokado może nas odstraszać, ale wbrew pozorom pomoże nam zachować szczupłą sylwetkę. Należy pamiętać, że tłuszcze które zawiera są bardzo korzystne dla zdrowia.

Przejdźmy więc do konkretów :)

– Zawiera 14 minerałów regulujących funkcje organizmu i stymulujące wzrost.
– Jest jednym z najlepiej trawionych pokarmów!
– Dostarcza ok 32% dziennego zapotrzebowania na błonnik tym samym zapobiega zaparciom, dba o cały układ pokarmowy.
– Dzięki witaminie E usprawnia pracę mózgu.
– Jego składnikiem jest też magnez (redukuje zespół napięcia przedmiesiączkowego, migreny i niepokój).
– Jedno awokado to ok. 30% zapotrzebowania na kwas foliowy, który chroni pracę serca (polecam również kobietom planującym ciążę i w ciąży).
– Potas, kwasy omega 3 i kwas oleinowy dzielnie walczą ze zbyt wysokim ciśnieniem, zapobiegają rozwojowi chorób krążenia i udarowi mózgu.
– Pomaga nam utrzymać odpowiedni poziom cholesterolu.
– Zawiera dużo żelaza i miedzi, które regenerują czerwone krwinki.
– Luteina ogranicza powstawanie wielu chorób oczu.
– Naukowcy twierdzą,że może odgrywać rolę w procesie rozwoju komórek nowotworowych.
– Zawiera antyoksydanty, które mogą zapobiegać degradacji chrząstki stawowej.
– Diabetycy nie powinni się go obawiać gdyż zawiera mało cukru. A według Amerykańskich naukowców obniża o połowę ryzyko wystąpienia zespołu      metabolicznego, zwiększającego możliwość wystąpienia miażdżycy, udaru, rozwojowi cukrzycy typu II.
– Nienasycone kwasy tłuszczowe chronią przed utratą wody tym samym nawilżają skórę i wspomagają odporność. Olej wchodzący w skład awokado    ma właściwości regenerujące , wygładzające i opóźniające starzenie, pobudzają budowę kolagenu (warto zrobić maseczkę na twarz czy włosy).

Jak wybierać awokado, jak prawidłowo przechowywać i co z niego przyrządzić?

Są dwa rodzaje awokado co zapewne część z Was zauważyła. Najlepsze jest to z ciemną, chropowatą skórką. Druga odmiana ma gładką skórę różniącą się jedynie odcieniem zieleni.

Dojrzałe jest bardzo miękkie. W sklepach zazwyczaj sprzedawane są jeszcze twarde, ale możemy przyspieszyć ten proces. Wystarczy zawinąć nasz owoc w szary papier i schować w ciemne miejsce. Kolejna metoda ułożyć obok banana (wiedzieliście,że banany poprzez wytwarzanie gazów przyspieszają dojrzewanie wszystkich owoców?).

Dojrzałe awokado przechowujemy w szczelnym pojemniku w lodówce.
Jeśli nie chcemy by wydrążony owoc ściemniał należy skropić go cytryną.
Najlepiej spożywać go na surowo .

Wybór jest duży możemy zrobić klasyczne guacamole i używać jako dip, sos do różnych dań pasty do kanapek. Nadaje się na zrobienie koktajlu, ciast, zup, na pizzę, do pasty jajecznej, z tuńczykiem , sałat i wielu wielu innych dań.

Nie mam pojęcia czy udało mi się Was przekonać do awokado,ale u mnie zagości jutro na śniadaniu :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *